کد خبر: 78975

برخورد با شرکت های متخلف دارویی؛ دلیل آشفته بازار امروز  

داوود زارعی، خبرنگار: کمبود برخی اقلام دارویی دوباره در کشور دردسرساز شده است. داروهایی که باعث شده تا بیماران مجبور شوند داروخانه به داروخانه برای پیدا کردن آن سرکشی کنند تا شاید از این طریق بتوانند دوای درمانش را در بیایند. اتفاقی که هر چند در سال های گذشته هم وجود داشته اما به نظر می رسد این بار به دلیل برخورد با برخی تولیدکنندگان داخلی، بازار داروی کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. 
رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا درباره چرایی اشفته شدن بازار دارویی کشور از تخلف و برخورد با برخی شرکت های داروسازی خبر داده است. اتفاقی که به دلیل مخالفت این شرکت ها با تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر عدم اجازه به این شرکت ها برای بالا بردن دوباره قیمت داروها رخ داده و این شرکت ها در اعتراض به این تصمیم، دست به توقف و یا کاهش تولید داروهایشان زده اند. در این میان نباید این مسئله را فراموش کرد که وقتی 98 دزصد بازار دارویی کشور از طریق تولید داخل تامین می شود، طبیعی است که وقتی چنین اتفاقی حتی برای تعداد انگشت شمار شرکت دارویی بیفتد، شرایط بازار تحت تاثیر قرار خواهد شد. موضوع دیگر این است که عدم نظارت درست بر توزیع اقلام دارویی که موضوع جدیدی هم نیست، باعث شده تا قیمت برخی از داروها در استان ها عجیب و غریب شده و در این میان مثل همیشه بازار فروش آزاد این داروها هم رونق بگیرد. 
در طرف دیگر ماجرا هم باید این مسئله را مدنظر قرار دارد که علی رغم رشد 30 درصدی واردات دارو آن هم در هفت ماه امسال که به معنی ورود بیش از 660 تن انواع دارو و مواد اولیه برای تولید دارو است، باز هم شاهد کمبود دارو در داروخانه ها به ویژه داروخانه های دولتی هستیم؛ موضوعی که قطعا دلیل اصلی آن همان عدم نظارت صحیح بر توزیع دارو است. به گفته سید مرتضی عمادی، سخنگوی گمرک میزان واردات دارو به ایران به نسبت 7 ماهه نخست سال گذشته، از حیث ارزشی 16 درصدی داشته است. در مقابل هم علی رغم اینکه در این مدت برخی شبکه های ماهواره ای تلاش کردند تا کمبود دارو در ایران را به افزایش صادرات این محصول به کشورهایی مانند روسیه نسبت دهند، اما با نگاهی به وضعیت صادرات در 7 ماه امسال باید عنوان کرد که میزان صادرات این بازه به نسبت مدت مشابهه سال قبل 16 درصد کاهش یافته است و سهم روسیه از واردات محصولات دارویی ایران هم تنها 25 کیلوگرم به ارزش 393 هزار دلار بوده است که در عمل اگر بخواهیم آن را صفر حساب کنیم هم اشتباه نکرده ایم.